FAQ

  • När behöver jag senast boka för att kunna få det levererat till ett av era ombud?

Bokningar som skall köras ut inom Åre eller hämtas hos något av våra ombud kan bokas senast 18:00 kvällen innan. Vi levererar direkt till hotellet eller stugan för 95kr/adresser från Storulvån till Bydalen via Kallsedet och många fler.

  • Om jag inte kan adressen till något av de ombud ni levererar till, hur gör jag då?

När du vill ha en bokning levererad till exempel Storulvån, så kan du bara klicka ur rutan med leverera till annan adress än din hemadress. Vi får informationen separat om att leveransen skall ske till ombud, så en specifik leverans behövs ej. Finns inte den fjällstation med som bland fraktalternativen så skriver ni bara namnet på den i kommentarsfältet så löser vi resten. Ni behöver alltså inte själva försöka leta fram den korrekta postadressen för att kunna välja den platsen som utlämningsställe.

Platser vi levererar till inom Åre:

Storulvån, Vålådalen, Ottsjö, Edsåsdalen, Trillevallen, Storlien, Kallsedet, Kall, Bydalen, Björnen, Åre, Copperhill, Duved, Kolåsen m.fl

  • Levererar ni någon annanstans än Åre?

Vi levererar till ditt närmaste Schenker ombud i hela Sverige, Danmark och Finland. Eller om du har en mottagaradress på orten du skall resa till. OBS! Du är då själv ansvarig att informera om att det kommer en försändelse från oss.

  • Om jag är osäker på storlek, kan jag då byta på plats. Tar ni med fler storlekar så att jag kan prova när ni levererar?

I den mån vi har tillgång så försöker vi alltid ta med extra storlekar om du känner dig osäker, men det är inget vi kan garantera. Känner du dig osäker på storlek? Kolla i våra storlekstabeller, lämna mått i kommentarsfältet vid utcheckning eller ring/maila oss så skall vi hjälpa dig så gott vi kan.

  • Får jag min bokning i god tid innan jag skall åka?

Vi garanterar att din bokning finns hos ditt ombud senast dagen innan det datum du har valt som startdatum för din bokning. Transportdagarna behöver du ej ta hänsyn till i din bokning, de räknar vi in. Vill du däremot ha några extra dagar hemma innan avresa, så lägger du bara till dem själv.

  • När skall jag lämna in min bokning för retur?

Bokningen skall lämnas in hos ditt ombud senast samma dag som du valt som avslutningsdatum för din bokning. OBS! alla produkter i bokningen skall vara torra innan du packar ner dem, tvätta gör vi. Men du måste ha torkat de produkter du hyrt innan du lämnar tillbaka dem.

  • Hur ser jag vad det kostar?

Priserna du ser vid produkten är startkostnaden. Om du sedan väljer start och slut datum så kommer du få ett pris för hela bokningen. Vi har ett högre pris för första dagen och sedan en varierande tariff per datum efter det. Det priset varierar beroende på typ av produkt och hur länge du skall ha produkten. De flesta blir dagar blir billigare ju längre du hyr.

  • Behöver jag tvätta kläderna?

Nej. Befinner du dig i Åre så lämnar du bara in kläderna till oss och så sköter vi allt. Har du fått kläderna skickade till dig och skall returnera dem, så skall du se till att kläderna är torra innan du packar ner dem och returnerar dem till oss, detta gäller även övrig utrustning.

  • Vad händer med kläderna efter att jag lämnat tillbaka dem?

Alla kläder tvättas och impregneras efter användning.

  • Kan jag köpa kläderna om jag trivs med dem?

Du kan självklart använda vårtjänst som en testservice för produkter du är intresserad av att köpa. Vi drar av upp till 7 dagars hyra vid eventuellt köp.

  • Hur skall jag tänka när jag väljer tält?

Utgå från vart tältet skall användas och till vad. Vi har delat in våra tält i kategorierna: Turtält, fjälltält, 4 säsongstält, lättviktstält och grupptält.

Turtält: Är tält som är anpassade för att användas på campingplatser, i skogen eller under trädgränsen i fjällen. Fungerar under säsongen vår till höst.

Fjälltält: Är tält som är anpassade att användas på fjället under säsongen vår, sommar och höst. Fungerar även i skogen och på campingplatsen om man vill det. Fjällvandringar med familj eller vänner.

4 Säsongstält: Är de mest avancerade och slitstarka tälten. De är anpassade för att kunna användas på fjället vår, sommar, höst och vinter. Långa vinterturer.

Lättviktstält: Är tältet du väljer när vikten är det primära. De tar liten plats i packningen, väger lite. Men detta kommer till ett pris och det är att du inte kan räkna med att de skall klara ett överraskande snöfall, hårda vindar eller stora ,ängder regn. Exempel på tur: Fjällöpning med övernattning, tävlingar som BAMM, the OMM mfl.

 

 

Så, hur gör man för att hyra nu då?

  1. Färdigt paket eller lösa produkter?
  2. Datum då du vill hämta ut produkten hos ett av våra ombud/få dem levererade till ditt hotell eller hämta ut dem hos ett Schenker/Posten/Bussgodsombud. Din bokning börjar gälla från när du vill kunna nyttja produkten. Transporttiden lägger vi på så att du har din order hos dig, men vill du ha lite extra tid innan din tur så bokar du bara någon dag extra.
  3. Datum då du tänker lämna tillbaka/få dem upphämtade/in dem hos Schenker/Posten/Bussgodsombud (i din försändelse ligger en returfraktsedel). Produkterna skall vara torra och avborstade när du skickar tillbaka dem till oss.
  4. lägg till de produkter du vill ha med i bokningen, välj storlek och antal.
  5. gå till kassan, där fyller du i dina uppgifter och betalar.
  6. nu är det bara att vänta på att ditt äventyr skall börja!

 

Bokningar som skall hämtas ut i Storulvån/Vålådalen eller på Lundhags skall bokas senast klockan 18:00 dagen innan. Leverans kostnad är 95kr/bokning.

Normala ordrar som skall skickas inom Sverige behöver bokas minst 7 dagar innan önskad leveransdag. Tur/Retur frakt till ditt närmaste Schenker ombud kostar 195kr/bokning på allt utom fjällpulkor som kostar 398kr/pulka.

Expressfrakt kan bokas fram till och med 11:00 dagen innan ni vill ha leverans. Kostnad expressfrakt 998kr/försändelse.

För frågor rörande normal/expressleverans, kontakta oss på +46 (0)730 948 777